En god handling i juletid!

Solna, 28 november 2011

Idag startar ICAs julkampanj för att samla in pengar till World Childhood Foundations arbete för utsatta barn. Under de kommande två veckorna skänker ICA en procent av försäljningen av egna märkesvaror samt säljer Jill Johnsons julskiva och en blombukett designad av Drottning Silvia till förmån för Childhood.

-      Det är sjunde året i rad vi samlar in pengar till förmån för Childhood i juletid. Förra årets kampanj inbringade fantastiska fem miljoner och vårt mål är att nå den summan även i år. Vi vill bidra med det vi kan till Childhoods viktiga arbete och vi vill göra det enkelt för våra kunder att bidra, säger Peter Wigstein, sponsorsansvarig ICA Sverige

Det har blivit en tradition att en känd svensk artist spelar in en julskiva till förmån för Childhood och i år är det Jill Johnson som tolkar kända julklassiker på ”Välkommen jul”, ackompanjerad av Gävle symfoniorkester. Medverkar gör även Tommy Körberg och Stefan Sundström. För kunder med ICA-kort kostar skivan 89 kronor (ordinarie pris utan ICA-kort 149 kronor) och för varje såld skiva går 10 kronor till Childhood. Förra årets julskiva med Måns Zelmerlöv bidrog med 1,3 miljoner till Childhood.

I år har även Childhoods grundare, Drottning Silvia, designat en egen julbukett till förmån för kampanjen. Buketten, som är försedd med en julhälsning, kostar 89 kronor och för varje såld bukett skänks 10 kronor till Childhood.

World Childhood Foundation är en stiftelse som värnar barns rätt till en trygg barndom. Stiftelsen grundades 1999 av Drottning Silvia och samarbetat med ICA inleddes 2003.

För mer information:
ICAs presstjänst 070 253 66 60

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 150 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se

ica