Färska korvar och flankstek trendigast på grillen 2011

Grilltrenden i Sverige är starkare än någonsin och halvvägs in i 2011 års grillsäsong har ICA kartlagt vad de svenska hushållen helst lägger på grillen i år. Färska korvar, flankstek och kamben hör till de varor som ökar allra mest.

I takt med att grillandet ökar har antalet grillvaror i butikerna också blivit fler. ICA-butiker över hela landet säljer i snitt fortfarande mest av klassiker som fläskfilé och karré men i år syns också en tydlig efterfrågan på relativt nya produkter som färska korvar, picnicbog och flankstek.

– Vi märker allt mer att konsumenterna är nyfikna på lite mer udda köttdetaljer. Även om man fortfarande uppskattar de klassiska bitarna vill man också prova till exempel kamben. Vi ser också att många väljer att grilla många olika detaljer på samma gång, gärna någon fläskdetalj, en nötbit och några olika korvar till en och samma måltid, säger Dan Jacobson, kategori- och inköpschef för kött- och charkvaror på ICA.

Ytterligare tendenser som syns är efterfrågan på färdigkryddade grillalternativ. Konsumenterna vill i allt högre utsträckning ha produkter av hög kvalitet som går att lägga direkt på grillen.

För att möta kundernas efterfrågan satsar ICA i år stort på ett utökat grillsortiment av olika marinader, kryddblandningar samt fler produkter i form av färska korvar, hamburgare, kamben samt utveckling av detaljer som historiskt sett inte är klassiska grillprodukter, till exempel skivad picnicbog.

Säljer mest över hela landet

1. Fläskfilé
  2. Fläskkarré
  3. Fläskytterfilé