Fem butiker belönas med Guldkompassen

ICAs egen Oscarsgala avgjord: Fem butiker belönas med Guldkompassen

Solna 8 maj 2007

ICAs prestigefyllda pris Guldkompassen gick till en ICA-butik i Hässleholm, Stockholm, Sjöbo och en på Öckerö. Guldkompassen delas ut till de butiker som haft bästa förbättringen i sin profil, framröstade av kunderna själva. Dessutom belönades Ove Kolmodin på ICA Supermarket Atterdags, Visby med juryns hederspris.

Efter en riksomfattande undersökning bland ICAs kunder runt om i hela Sverige var det tolv butiker som till slut nominerades, fördelade på ICAs fyra profiler –ICA Nära, ICA Supermarket, ICA Kvantum och Maxi ICA Stormarknad.

Med en festlig inramning som avslutade ICAs jubileumsstämma i Stockholm blev det känt vilka fyra butiker som vunnit Guldkompassen – ICAs egen Oscarsgala 2007. Det blev:

? ICA Nära Alexius Livs, Öckerö ? ICA Supermarket Sjöbo ? NK Saluhall, ICA Kvantum ? Maxi ICA Stormarknad Hässleholm

Dessutom delade juryn ut sitt hederspris som gick till köpman Ove Kolmodin på ICA Supermarket Atterdags, Visby. Butiken är en lokal världsmästare där kunderna kan hitta det mesta som tillverkas på Gotland. Dessutom genomsyras butiken av matinspiration, hälsotänkande, kvalitetsmedvetande och god service.

- Handlaren och butikspersonalen kan inte få ett bättre kvitto på att de gör rätt saker. Vinnarna är solklara och det är kundernas egen bedömning, säger Peder Larsson, vd för ICA Sverige AB.

Förutom äran består priset av en summa pengar baserat på antalet medarbetare i butiken. Pengarna är öronmärkta för att användas till aktiviteter och uppmuntran för personalen i de vinnande butikerna.

Bildmaterial från prisutdelningen finns att få via ICAs presstjänst.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel: 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och Etos. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se