Fler säger att de väljer svenska livsmedel

75 procent av svenskarna väljer att köpa svenskproducerade livsmedel före livsmedel man tror är producerade i ett annat land. Det är en ökning med nio procentenheter från 2014 då motsvarande siffra var 66 procent. Det här visar en ny SIFO-undersökning* som ICA och Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, låtit göra.

Undersökningen visar även att 64 procent är beredda att betala mer för svensk mat, en ökning med åtta procentenheter från 2014 då andelen låg på 56 procent. Samtidigt minskar andelen personer som säger att de oftare skulle välja svensk mat om priset var lägre (56 procent 2014 mot 48 procent 2015).

– Det är fantastiskt att så många fler svenska hushåll nu säger att de väljer svenskt och att de är beredda att betala mer för svensk mat. Det ligger helt i linje med det som LRF och ICA arbetar tillsammans för att uppnå. Bland annat har vi satsat på ökad marknadsföring av svensk mat och ICA har ökat utbudet av svenska varor. Vi kommer arbeta för att den här positiva utvecklingen ska fortsätta gå i samma riktning, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige AB.

Bland varukategorierna är det nötkött och griskött som lockar flest svenskar att välja svenskproducerat. Även här ökar andelen. I år säger 77 procent att de väljer svenskt griskött (70 procent 2014) och 79 procent säger att de väljer svenskt nötkött (77 procent 2014).

– Det är naturligtvis väldigt glädjande att fler konsumenter efterfrågar och är beredda att betala för de mervärden som finns i svensk livsmedelsproduktion, eftersom god djuromsorg och miljöhänsyn innebär högre kostnader för de svenska bönderna. Därför måste nästa steg vara att det ökade konsumentintresset börjar synas även i böndernas plånböcker, säger Helena Jonsson, förbundsordförande för LRF.

Skälen till att välja svensk mat är i stort sett desamma som tidigare år. Bättre djurhållning, mindre antibiotikaanvändning, kortare transporter och omsorgen om svenskt lantbruk uppges som några av de främsta skälen.

ICA och LRF samarbetar för den svenska maten
Våren 2014 inledde ICA och LRF ett samarbete med målet att öka kunskapen om svensk mat, främja den svenska landsbygdens tillväxt och öka utbudet av svenska varor i butik. Under samarbetets första år har flera viktiga framsteg gjorts. Bland annat har man skapat nätverk och möten för att öka möjligheterna till affärer mellan bönder och handlare, tagit fram utbildningar för butiksmedarbetare om svenska mervärden samt ökat andelen svensk råvara i flera av ICAs varor.

Se separat faktablad eller ring ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

* Frågorna ställdes till TNS-SIFOs webbpanel. Både 2014 och 2015 deltog 1000 personer i undersökningen. Frågorna ställdes till ett slumpmässigt urval av personer som uppgett att de regelbundet köper livsmedel åt sitt hushåll. 2015 gjordes undersökningen 16-19 mars och 2014 gjordes den vecka 9-11 mot samma målgrupp. Svaren är vägda med avseende på kön, ålder och A-region för att motsvara riket.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1314 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se

Taggar: