För en femtedel av Uppsalaborna ökar koffeinsuget i vintertid

Sportlovet närmar sig och den svenska skidsäsongen går mot sin topp. De flesta uppsalaborna, sex av tio, dricker helst varm choklad på skidturen och för en femtedel ökar koffeinsuget på vintern. Detta visar några av resultaten från ICAs senaste kundpanel* där drygt 1000 personer svarat på frågor om typiska vinterdrycker.

Undersökningen visar att nio av tio Uppsalabor dricker koffeindrycker som kaffe eller svart te till vardags, och på vintern ökar koffeinsuget för en femtedel. Varm choklad är favoritdrycken i skidspåret, enligt Uppsalaborna. Bara 18 procent föredrar den klassiska skidåkardrycken blåbärssoppa.

På ICA Kvantum i Gränby Centrum i Uppsala märker man av vintersäsongen i butiken.

- Den varma chokladen är väldigt populär under vintern, särskilt under sportlovet. Vi säljer också mer kaffe och te under vinterhalvåret än under övriga året, kanske för att vi behöver en extra energikick såhär i mörkare tider, säger Fredrik Douhan, försäljningschef på ICA Kvantum i Gränby Centrum, Uppsala.

Trots att sex av tio Uppsalabor helst dricker choklad i skidspåret, är det bara två procent som föredrar att dricka choklad under vintern överlag.

Uppsalaborna om vinterns drycker

• De flesta dricker helst kaffe i vintertid (38 procent)
  • En av tio blir mindre sugen på bubbelvatten på vintern (10 procent)
  • Sex av tio föredrar varm choklad i skidspåret (66 procent)
  • Nio av tio dricker koffeinhaltiga drycker som kaffe eller svart te till vardags (90 procent)
  • För en femtedel ökar koffeinsuget under vintern (22 procent)

Fredrik Douhan, försäljningschef, ICA Kvantum i Gränby Centrum, Uppsala
fredrik.douhan@kvantum.ica.se

*ICAs kundpanel består av cirka 2900 kunder som rekryterats slumpmässigt via telefon. Den aktuella undersökningen besvarades av 1016 personer, varav 50 svarande i Uppsala län. Undersökningen genomfördes mellan den 5-20 december 2013.