Försäljningen av ekologiska varor fortsätter att öka

Försäljningen av ekologiska varor fortsätter att öka

Solna 20 januari, 2009

ICAs försäljning av ekologiska produkter ökade med ca 50 procent under 2008 jämfört med 2007 och ICAs egna ekologiska varor stod för en stor del av försäljningen.

- Det har varit en väldigt bra försäljningsutveckling för ekologiska produkter under 2008 och en viktig bidragande orsak till det är lanseringen av ICA I love eco i våras, säger Kerstin Lindvall, miljöchef på ICA.

ICAs sortiment av ekologiska varor fördubblades under året och bland annat lanserades produktserien ICA I love eco som snabbt hittade en bred kundkrets.

En av ICAs ekologiska storsäljare är morötterna som står för mer än 20 procent av ICAs totala försäljning av morötter. Frukt och grönt var också den näst största försäljningsgruppen efter mejerivaror.

Även rättvisemärkta varor (Fairtrade) såg en ökad försäljning under året och ökade med 60 procent 2008 jämfört med 2007. ICA har ett 50-tal rättvisemärkta varor i sitt sortiment, bland annat kaffe, kakao och mörk choklad och de populära rättvisemärkta rosorna från Kenya.

För ytterligare information: Kerstin Lindvall, miljöchef ICA, tel: +46 8 561 502 90 ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se