Fortsatt stark utveckling för ICAs ekologiska sortiment

Solna 26 augusti, 2011

ICAs ekologiska sortiment fortsätter öka i försäljning. Första halvåret 2011 steg försäljningen av ICAs eget varumärke, ICA I love Eco med
27 procent och den totala försäljningen av ekologiskt inom ICA gick upp med 7 procent. Allra mest ökar produkter som nötkött och färska kryddor.

– Vi märker att våra kunder efterfrågar allt fler ekologiska alternativ. Vi har jobbat mycket med att utveckla och lyfta vårt ekologiska sortiment, bland annat genom en stor prissänkning på ICA I love eco nu under våren. Därför är en ökning på hela 27 procent inom I love eco givetvis glädjande, säger Maria Smith, miljöchef på ICA Sverige AB.

Liksom tidigare år står produkter som mjölk, fil och naturell yoghurt för största andelen av ICAs ekologiska försäljning. Nytt för 2011 är att nötkött ökar mest, vilket kan tolkas som en följd av ICAs lanseringar av ekologiskt nöt- och griskött inför grillsäsongen 2011. Totalt har ett tjugotal produkter tillkommit inom varumärket ICA I love Eco under första halvan av 2011.

– Eftersom alla ICA butiker i Sverige ägs och drivs av egna handlare köper många butiker in ytterligare ekologiska varor på egen hand, ofta från lokala aktörer. Det gör att många butiker har ett ännu större utbud av ekologiskt än vad som finns hos ICA centralt, fortsätter Maria Smith.

Sedan lanseringen av ICA I love eco, 2007, har det totala ekologiska sortimentet inom ICA vuxit från en till tre procent. Även i Norge och Baltikum, där ICA I love Eco introducerades 2008 respektive 2009 har ICA I love eco haft en positiv utveckling.

Några nyheter ICA I love eco första halvåret 2011:
ICA I love eco KRAV-märkt nötkött (sex artiklar)
ICA I love eco KRAV-märkt griskött (fyra artiklar)
Babykläder av ekologiskt odlad bomull (5 artiklar)

Säljer mest inom ekologiskt första halvåret 2011
(placering 2010 inom parentes)
1 Mjölk (1)
2 Filmjölk och naturell yoghurt (2)
3 Kaffe (4)
4 Ägg (3)
5 Bananer (ny)

Ökar mest inom ekologiskt första halvåret 2011