• ICA/

Fossilfria leveranser: ICA tar nytt steg mot hållbara transporter med vätgas

Tunga transporter drivna av vätgas – nu tar ICA ännu ett stort steg mot fossilfria transporter. Under mars månad inleds transporter av varor till ICA-butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävleborg med en unik vätgasdriven lastbil i ett samarbete med MaserFrakt.

ICA har en offensiv ambition avseende fossilfrihet och ett stort behov av effektivitet och kvalitet i sina transporter. ICA Gruppens mål är att ha helt fossilfria vägtransporter senast år 2030, och i storstadsregioner ska detta uppnås redan 2025.

För att accelerera arbetet mot fossilfria transporter är ICA bland de första företagen både i Sverige och globalt att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken och inleder nu transporter med en vätgasdriven lastbil i samarbete med transportbolaget MaserFrakt. Lastbilen kommer att leverera varor mellan ICAs lager och till ICA-butiker i Dalarna, Västmanland och Gävleborg.

Vätgasdrivna tunga transporter är precis som elektriska med batteridrift lokalt utsläppsfria, men möjliggör en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ.

−Genom att främja teknisk innovation vill vi på ICA visa vägen mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Vi vill utvärdera vätgasens möjligheter att göra våra transporter fossilfria och kombinationen av både låg miljö- och verksamhetspåverkan är väldigt intressant, säger Emma Lindström, logistikdirektör på ICA Sverige.

Den vätgas som ska användas i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor. Genom att använda vätgas som bränsle minskas de direkta utsläppen av växthusgaser. Vätgasdrivna lastbilar som likt denna drivs av bränslecellsteknik producerar endast vattenånga som utsläpp direkt ur fordonet, vilket är en betydligt mer klimat- och miljövänlig lösning jämfört med traditionella dieseldrivna fordon.

ICA arbetar på flera sätt för att nå fossilfria transporter:

• Godstransporterna står idag för drygt sjuttio procent av ICA Sveriges CO2-utsläpp från den egna verksamheten och har därför hög prioritet att ställas om till klimatsmartare lösningar.
  • ICA har sedan 2021 använt elektrifierade transporter i ökande utsträckning och med större lastbilar med längre räckvidd kan större geografiska områden nu täckas.
  • Fortsatt prioritering av olika fossilfria lösningar där bland annat biogas vuxit kraftigt i användning de senaste åren och nu står för cirka 1/3 av de drivmedel som används för transporter till butik och mellan lager.
  • När det gäller företagets långväga sjötransporter tar ICA initiativ för att kraftigt minska utsläppen genom att ersätta fossila bränslen med biobränslealternativ.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se