Framtidens energieffektiva ICA-butik

Framtidens energieffektiva ICA-butik

Solna 20 oktober, 2010

Idag öppnar ICA Kvantum Sannegården i Göteborg. Detta är framtidens ICA-butik med en energibesparing på minst 35 procent jämfört med genomsnittet för en traditionell ICA Kvantum med motsvarande kunderbjudande. ICA ska minska den totala energianvändningen i butikerna med 10 procent vid årets utgång jämfört med 2007.

ICA har studerat fastigheten och verksamhetens totala energianvändning och skapat en lista med alla energibesparande åtgärder som är möjliga att genomföra. Det handlar bland annat om lock på alla kyl- och frysdiskar, belysning som styrs efter behoven i butiken och en effektivare temperaturreglering.

- Detta visar att vi kan uppnå stora energibesparingar och minskad miljöpåverkan genom att använda beprövad teknik på rätt sätt och utifrån ett helhetsperspektiv. Den enskilt största energibesparande åtgärden får vi genom något så enkelt som att sätta lock på alla kylar och frysar. När vi har byggt ICA Kvantum Sannegården har vi haft miljön i fokus från byggstart, säger Michael Johansson, vd ICA Fastigheter Sverige.

Butiksverksamheten är den del i ICAs kedja som genererar störst andel kända utsläpp av växthusgaser och därför prioriteras arbetet med att minska påverkan inom det området. Målet är att alla framtidens ICA-butiker ska byggas lika energieffektivt som ICA Kvantum Sannegården.

- Butiken genomsyras av matglädje och servicekänsla. Det är en spännande utmaning att hela tiden ha miljön i fokus samtidigt som vi ska erbjuda kunderna samma breda sortiment i en inspirerande butik, säger handlaren Andreas Gunrup.

Fakta ICA Kvantum Sannegården Öppning: Onsdagen den 20 oktober 2010 Handlare: Andreas Gunrup Antal anställda: 60 personer Yta: 3 500 kvm Antal kassor: 5 i kassalinjen, 6 självscanning och självutcheckning, 1 förbutik Öppettider: Alla dagar 8-22 Omsättning: Beräknad till 170 mkr netto Parkering: 5 laddstolpar för elbilar, 260 vanliga platser

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 200 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltisk länderna. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se