Framtidsrapporten 2021: Växa tillsammans – tre vägar framåt

Hur kan omställningen till ett hållbart matsystem snabbas på? I årets framtidsrapport ”Växa Tillsammans - konsumenten och den växtbaserade maten 2025” undersöks trender och drivkrafter kring framtidens mat. Rapporten identifierar tre vägar framåt: möjligheten för små producenter att skala upp, lokala ekosystem och samverkan och öppen innovation.

Framsida ICAs Framtidsrapport Vxa Tillsammans

Som en del i årets framtidsrapport från ICA presenteras nya insikter från initiativet ICA Växa som startade förra året. Initiativet är en satsning för att öka såväl konsumtion som produktion av svenskproducerad, växtbaserad mat och bidra till ett långsiktigt, hållbart matsystem. Inom ICA Växa har fokus legat på de hållbarhetsinsatser som ICA kan bidra till som ger stor positiv förändring på det svenska matsystemet.  Det är även en viktig del i ICAs klimatambition om halverat klimatavtryck från kunders inköp av livsmedel till 2030.

Scale up program

Det finns idag åtskilliga innovationer, satsningar och entreprenörer som bidrar till ett skapa ett långsiktigt hållbart svenskt matsystem. Vi vet också att svenska konsumenter är öppna för nya trender och produkter, men utvecklingen skulle kunna gå ännu snabbare. En av de främsta utmaningarna för småproducenter och innovatörer inom livsmedelsområdet är skalbarheten. För att främja tillväxten och hjälpa aktörer att skala upp krävs investeringsvilja och tillgängligt kapital, samt två centrala delar; konsumentinsikter och samverkan mellan många olika aktörer.

– Ska vi kunna skapa ett hållbart matsystem måste vi öka förädlingsmöjligheterna och hjälpa mindre aktörer att utvecklas. Från ICAs håll kan vi hjälpa till med kunskap, konsumentinsikter och rådgivning och i vissa fall garantera långsiktiga volymåtaganden för att sänka riskerna för producenten, säger Sara Rosendahl, kategorichef vegetariskt.

Genom att bidra med kunskap om vad kunderna efterfrågar, deras drivkrafter och hur marknaden och konkurrenssituationen ser ut kan ICA hjälpa producenter att utveckla sin verksamhet i rätt riktning. Stödet kan även handla om hur man gör en nationell lansering i ICAs butiker. Under 2021 kommer ICAs kunder kunna möta de första produkterna inom ICA Växa i butik.

Lokala ekosystem

I Sverige finns tusentals lokala producenter som spelar en avgörande roll för ett hållbart matsystem. Samtidigt finns ett stort intresse bland konsumenterna och nästan hälften av dem tror att de kommer att handla mer svenskproducerat år 2025. I takt med att små aktörer växer skapas nya arbetstillfällen och en större mångfald inom jordbruket och i butikshyllorna.

– En mer livskraftig växtbaserad och svensk livsmedelsproduktion gynnar hela samhället. Det skapar arbetstillfällen, minimerar transporter och stärker den cirkulära ekonomin. Men det innebär också att utbudet i butikerna kan bli ännu mer lokalt och spännande, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på ICA Sverige.

Som ett led i att stärka dessa ekosystem och öka andelen lokala produkter i butikerna har ICA, i nära samarbete med LRF, skapat en orderportal där man kopplat samman över 550 producenter med handlare runt om i landet. Under pandemin har det för många producenter varit viktigare än någonsin att nå ut med sina produkter i livsmedelsbutiker när leveranserna till restauranger och hotell minskade kraftigt. När handlare och leverantör godkänt varandra i verktyget kan butiken enkelt lägga in sin order. Leverantörerna har möjlighet att komma in i fler ICA-butiker och samla beställningar.

Samverkan och öppen innovation

Det tredje området som ICA Växa identifierat som avgörande för att nå ett hållbart matsystem är samverkan och att dela innovation. När olika aktörer samarbetar och delar med sig av erfarenheter, insikter och kunskap skapas en förändringskraft som skyndar på utvecklingen.

För att stärka samverkan har ICA inlett samarbeten med bland annat Sweden Food Arena, RISE och LRF och ICA för även dialog med ”Samla Sverige”, som listar alla regionala initiativ i ett gemensamt verktyg, samt  branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Utöver detta är ICA Växa också involverade i flera olika forskningsprojekt och samarbetar med intressanta startups på livsmedelsområdet.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
ica.se, icagruppen.se

ICAs framtidsrapport*
”Växa tillsammans - konsumenten och den växtbaserade maten 2025” är ICAs femte framtidsrapport.

• Rapporten baseras på djupintervjuer med forskare, experter, startups och trendanalytiker samt undersökningar hos svenska befolkningen. Rapporten undersöker konsumentbeteenden i spåren av pandemin, de största drivkrafterna för den växtbaserade maten och går på djupet för att identifiera vilka åtgärder som kan påskynda utvecklingen mot ett hållbart matsystem.

Om Novusundersökningarna

• ICA och Novus har genomfört två undersökningar som ligger till grund för rapporten.
  • Undersökningarna genomfördes i december 2020 med respondenter i åldrarna 18-79 år.
  • ”Konsumenten 2025” bygger på 2 374 intervjuer.
  • ”Växtbaserat 2025” bygger på 2 059 intervjuer.
  • Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel ger representativa resultat. Rapporten bygger även på svar från Novus Livsmedelsbarometer 2021 med 1 075 intervjuer.

Här finns rapporten i sin helhet: icagruppen.se