Håkan Magnusson blir chef för ICAs apotekssatsning

Håkan Magnusson blir chef för ICAs apotekssatsning

Solna 15 januari, 2010

Håkan Magnusson har utsetts till affärschef för ICAs nya apotekssatsning. Samtidigt fortsätter ICAs planering för att öppna fullskaliga apotek med både receptbelagda och receptfria läkemedel.

Det handlar om en så kallad shop-in-shop-lösning som innebär att nya apotek öppnar i direkt anslutning till större ICA-butiker.

- Vi kommer att hålla en hög utvecklingstakt i arbetet med att etablera nya apotek och planerar att öppna våra första enheter i ett antal Maxi-butiker under våren. Vi har nu tillsatt flera nyckelpositioner och har snart den kompetens vi behöver på plats, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Håkan Magnusson kommer närmast från ACO Hud Sverige där han har varit vd. Han har också ansvarat för marknads- och försäljningsfrågor inom Pharmacia och DHL. Håkan Magnusson kommer att rapportera till ICA Sveriges vd, Anders Svensson.

ICA har även rekryterat ett antal nyckelpersoner inom den nya apoteksverksamheten. Kristina Niemi tillträder i mars som chefsfarmaceut, Annika Nordén-Hägg blir kvalitetschef och Ann-Marie von Sivers har tillträtt som chef för sortiment och inköp inom apoteksverksamheten. Samtliga har tidigare arbetet inom Apoteket AB.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se