Hållbar grönsaksodling i underjordisk stadsmiljö

Foodtech-företaget Urban Oasis startar i samarbete med ICA en resurseffektiv stadsodling av grönsaker i Stockholm. ICA Kvantum Liljeholmen kommer som första ICA-butik att sälja närproducerade färska grönsaker året runt med hjälp av en så kallad hydroponisk odling.

Ett pilotprojekt med odlingsyta under jorden ska förse ICA Kvantum Liljeholmen med närodlade grönsaker året runt. De första produkterna kommer finnas i butiken i början av 2018, vilka det blir utvärderas just nu.

– För att bidra till att lösa de klimat- och miljöutmaningar vi står inför behöver vi hitta nya produktionssätt. Effektiva odlingar i stadsmiljö är ett intressant utvecklingsområde och detta är ett spännande samarbete. I ICAs framtidsrapport pekar flera forskare ut stadsodling som ett viktigt utvecklingsområde och genom det här samarbetet tar vi redan nu steget in i framtiden, säger Maria Wieloch, kategorichef för frukt och grönt, ICA Sverige.

– Genom den här tekniken kan vi producera hållbar, närodlad och näringsrik mat i stadsmiljö. Det är spännande när agrikultur och teknik möts och det kan leda till nya resurseffektiva odlingssätt. Med hjälp av den här tekniken kommer vi kunna erbjuda färska närodlade grönsaker året runt även i Sverige, säger Albert Payaro, vd på Urban Oasis.

Om hydroponisk odling
Hydroponisk odling innebär att odling sker i vatten utan jord. Näringen finns tillgängligt direkt i vattnet. Odlingen är yt- och resurseffektiv med ett eget mikroklimat som är oberoende av jord och ofta används LED lampor istället solljus. Hydroponisk odling gör det möjligt att i större utsträckning odla i stadsmiljö året runt på ett mycket yteffektivt sätt.

Läs mer om ICAs framtidsrapport här.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se och ica.se.