ICA är Sveriges stördaste arbetsgivare

ICA utsågs till ”årets stördaste arbetsgivare” på Störd och Stolt galan i blå hallen den 5 december. ICA fick priset av intresseorganisationen för personer med utvecklingsstörning, FUB, för sitt arbete med att anställa 1 400 personer med funktionsnedsättning i ICA-butiker.

Priset är ett av tio priser som delades ut under kvällen till personer och företag som FUB:s medlemmar anser ha gjort betydande insatser.

- Vi är stolta över att vara stördast och att få ta emot det här priset. Vi är också tacksamma för våra uppskattade medarbetare med utvecklingsstörning i ICA-butikerna, säger Teddy Falkenek, chef samhällsengagemang ICA Sverige.

Om ICAs satsning ”Vi kan mer”
”Vi kan mer” är en satsning där främst ICA-butikerna sysselsätter och rekryterar personer med utvecklingsstörning. Initiativet startade 2009 och drygt 1 400 personer med utvecklingsstörning jobbar i ICA-butiker idag. Centralt har ICA i Sverige ett samarbete med Samhall där cirka 350 personer arbetar.