• ICA/

ICA återkallar ICA ägg, ICA Brunchägg, ICA Frukostägg och ICA Basic ägg

ICA återkallar ägg efter misstanke om salmonellasmitta. Det handlar om ICA ägg, ICA Brunchägg, ICA Frukostägg och ICA Basic ägg i olika förpackningsstorlekar med bäst före-datum till och med 26-11-2023 äggkod 2SE672-34 eller 2SE672-35 tryckt på äggen. Det är endast ägg med någon av dessa äggkoder som berörs och som nu återkallas som en försiktighetsåtgärd.

ICA återkallar följande produkter:

• ICA ägg frigående inomhus 6-pack
  • ICA ägg frigående inomhus 10-pack
  • ICA ägg frigående inomhus 15-pack
  • ICA Brunchägg 6-pack
  • ICA Frukostägg frigående inomhus 12-pack
  • ICA Basic ägg frigående inomhus 6-pack
  • ICA Basic ägg frigående inomhus 24-pack

Återkallelsen berör endast produkter med bäst före-datum till och med 26-11-2023 med äggkoderna 2SE672-34 eller 2SE672-35 tryckt på ägget.

Produkterna återkallas som en försiktighetsåtgärd eftersom vår leverantör har upptäckt salmonella i stallmiljön där äggen har värpts. Inga ägg har bekräftats smittade men vi har beslutat att återkalla de ägg som kommer därifrån och där en misstanke om smitta därmed kan finnas. Varorna kan innebära en hälsofara men vid upphettning till 70 grader dör salmonellabakterien.

- På ICA gör vi noggranna kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske och hur vi säkerställer att det inte händer igen, säger Lena Sparring, Kvalitetschef på ICA Sverige.

Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICA:s kundkontakt på telefon 033-47 47 90.  ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00.

För kunder: ICAs kundkontakt, telefon 033-47 47 90 (öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00) eller via ica.se/kundservice/

För journalister: ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

ica.se, icagruppen.se