ICA återkallar ICA Nougatsås

ICA återkallar ICA Nougatsås på grund av att produkten felaktigt fått baksidesetikett för ICA Kolasås. ICA Nougatsås innehåller allergenen hasselnötter vilket då inte framgår av etiketten och utgör därmed en fara för konsumenter allergiska mot hasselnötter. För konsumenter som inte är allergiska mot hasselnötter utgör produkten ingen hälsofara.

Återkallelsen gäller ICA Nougatsås 300 g, med bäst-före datum 01-01-2022 och batchnummer 323581.

- Vi ser mycket allvarligt på detta och återkallar produkten. För oss på ICA är det självklart att kunden ska kunna lita på att innehållsdeklarationen som står på förpackningen stämmer. Vi utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att detta inte ska ske igen, säger Lena Sparring, kvalitetschef ICA Sverige.

Incidenter som denna utreds noggrant och en åtgärdsplan med förebyggande åtgärder tas fram och följs sedan upp. Tillsynsmyndighet Solna stad och Livsmedelsverket har informerats.

Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 020-83 33 33. ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 8:00 och 15:00.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
ica.se, icagruppen.se