ICA återkallar kassler

ICA återkallar kassler av märket ICA Basic. Återkallelsen görs efter indikation om att kasslern kan innehålla resthalter av hormonet DES. Det finns ingen bevisad hälsofara med produkterna, men då hormonet är förbjudet väljer ICA, som en ren försiktighetsåtgärd, att återkalla varorna.

De återkallade artiklarna är:
ICA Basic kassler bit, 600 gram. Bäst-före-datum 2014-07-05 samt 2014-07-09.
ICA Basic kassler bit, 1200 gram. Bäst-före-datum 2014-07-09.
Både artiklarna har ursprung Danmark.

Återkallelsen innebär att produkterna stoppas i kassan och är inte längre möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och vill informera kunder som handlat någon av de aktuella varorna att de är välkomna att lämna tillbaka dem i butiken där de inhandlats, alternativt ta kontakt med ICAs kundkontakt på nummer 020 83 33 33.

Det förbjudna hormonet upptäcktes vid en rutinmässig stickprovskontroll på ett slakteri där de aktuella produkterna tillverkas.

Bilder på produkterna bifogas med denna pressrelease.

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se www.ica.se