ICA återkallar lasagne av varumärket ICA Basic

ICA återkallar fryst lasagne av varumärket ICA Basic 400g, efter att ICA fått indikationer om att produkten kan innehålla hästkött och inte enbart nötkött som anges på förpackningen

Återkallelsen gäller ICA Basic Lasagne 400g, och omfattar samtliga bäst före datum.

Ingen hälsofara föreligger för konsumenten, ICA ser ändå allvarligt på detta då märkningen på förpackningen inte stämmer med innehållet. De kunder som vill kan däremot lämna tillbaka produkten i närmaste butik eller vända sig till ICAs kundkontakt.

Varan kan ha sålts i ICA-butiker över hela landet. Vid återkallelsen stoppas produkterna för försäljning i kassan.

ICA:s presstjänst, telefon 070-253 66 60

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 100 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se