ICA återkallar nöt- och blandfärs

ICA återkallar nöt- och blandfärs

Solna 9 oktober, 2010

ICA återkallar nötfärs och blandfärs av märket Euroshopper efter förekomst av salmonella.

Återkallelsen gäller nötfärs 1600 gram med sista förbrukningsdag 2010-10-11, nötfärs 900 gram med sista förbrukningsdag 2010-10-12 samt blandfärs 1600 gram med sista förbrukningsdag 2010-10-10. Samtliga produkter är av märket Euroshopper och har ursprungsland Irland.
Återkallelsen omfattar cirka 1300 st förpackningar och görs efter att ICAs egenkontroll visat på förekomst av salmonella i produkten.
Produkten kan ha sålts i hela landet. I och med återkallelsen stoppas varorna för all försäljning i kassan.
ICA beklagar det inträffade och uppmanar alla kunder som har köpt denna produkt att i första hand lämna tillbaka den till närmaste ICA-butik, alternativt kontakta ICAs kundkontakt på telefon 020-83 33 33 (öppet måndag – fredag).
Salmonellabakterier dör vid upphettning till 70 grader.
För ytterligare information: ICAs pressjour: 070-544 07 10 (kvällar och helger) ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60 (vardagar, dagtid)

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 200 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se