ICA bjuder på en smart och ekologisk jul för alla smaker

Bland årets julnyheter från ICA finns allt från godsaker för julminglet till de rätta ingredienserna för den perfekta skinkmackan, oavsett om man vill laga julmaten från grunden eller hitta smarta lösningar som sparar tid i julstöket. Försäljningen av ekologiskt ökar stadigt och inför julen satsar ICA på att möta efterfrågan och i sortimentet finns bland annat ekologiska julskinkor och revbensspjäll.

Inför årets jul kommer ICA med flera nyheter, tips och recept som passar olika behov och ambitionsnivåer i julköket. ICA erbjuder allt för en god jul för såväl den som gillar att laga julmaten från grunden, som för den som letar efter enkla och goda lösningar för att hinna med allt i julstöket.

Fler än 90 procent vill laga Janssons frestelse från grunden, medan prinskorv går bra att köpa färdigt för nära 90 procent av respondenterna i ICAs kundpanel*. När det kommer till julskinkan anger två tredjedelar i undersökningen att de lagar den från grunden, medan nära en tredjedel köper färdiglagad.

Ekologiskt ökar
ICA Sveriges försäljning av ekologiska varor under andra kvartalet 2014 är den högsta någonsin. Totalt ökade den ekologiska försäljningen i det centrala sortimentet med 62 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Inför julen satsar ICA på att möta efterfrågan på ekologiskt och i sortimentet finns bland annat ekologiska julskinkor och revbensspjäll.

Fixa enkla julminglet och smakrika skinkmackan
Årets julnyheter är bland annat små delikatessfikon från Spanien och en tranbärsglögg för den som vill ha en lite syrligare alkoholfri glögg till julminglet. En annan nyhet är färdigskivad och griljerad julskinka för den som vill tjuvstarta julen eller helt enkelt inte har behov av en hel julskinka. Ihop med julknäcke bakat efter ett gammalt roslagsrecept och traditionellt kärnat smör från Emå mejeri i Småland är den smakrika skinkmackan klar på nolltid. För mer information om ICAs produkter inför årets julsäsong, se bifogat produktblad.

*ICAs kundpanel består av slumpmässigt rekryterade ICA-kunder. Undersökningen genomfördes mellan den 5 december och den 20 december 2013 och 1016 personer svarade på frågor om jul och julmat.

Frida Larsson, ICA Sverige AB, e-post: frida.larsson@ica.se
ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se