• ICA/

ICA blir rosa till förmån för Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj

ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003. Under årets kampanj kommer ICA byta färg till rosa på över hundra produkter. Nytt för i år är att det under veckorna 40–43 även finns möjlighet att köpa en färdigpackad rosa matkasse där 30 kronor går direkt till Cancerfonden, 15 kronor från kunden och 15 kronor från ICA. Förra året bidrog ICA Sverige och alla kunderna med 47 miljoner till Cancerfondens viktiga arbete.

Rosa Bandet samlingsbildÅrets rosa produkter kommer att finns tillgängliga från mitten av september och under oktober månad. Årets rosa band har designats av systrarna Johanna och Klara Söderberg från First Aid Kit och kommer finnas att köpa i ICA-butiker runt om i Sverige.

– Att ICA är med och stöttar den livsviktiga cancerforskningen är självklart och jag är både glad och stolt över det engagemang som ICA-butikerna och alla våra kunder visar i samband med Rosa Bandet-kampanjen. Tillsammans bidrar vi till att forskningen går framåt och att fler människor överlever cancer, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Årets rosa sortiment består av allt från grönsaker, bär, frukt, fisk, kyckling och vegetariskt till utvalda produkter för hem och kök. Hela sortimentet finns till försäljning i ICA-butiker från och med den 27 september. För varje produkt går mellan 50 öre och 10 kronor oavkortat till Cancerfonden och svensk cancerforskning.

- Forskning visar att hälsosamma matvanor kan minska risken för cancer. ICA har under lång tid arbetat med att underlätta för våra kunder att göra hälsosamma val och detta i kombination med de insatser vi gör tillsammans med ICA-butikerna i samband med Rosa Bandet-kampanjen gör stor skillnad för många människor, säger Anders Svensson, vd på ICA Sverige.

Under 2019 samlade ICA Sverige och våra kunder in 47 miljoner kronor till svensk cancerforskning via Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, genom utvalda rosa varor, rosa band och andra insamlingskanaler. De senaste fem åren har ICA Sverige och ICAs kunder bidragit med 230 miljoner kronor till Cancerfondens arbete.

För mer information om årets rosa varor se bifogad produktinformation.

Om Cancerfonden och Rosa Bandet-kampanjen
Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att finansiera forskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas av cancer samt bedriva påverkansarbete för en bättre cancervård. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003. www.cancerfonden.se/rosabandet

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52
ica.se, icagruppen.se

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se.