• ICA/

ICA-butikernas pantknappar gav drygt 7,5 miljoner till Röda Korset

2016 slogs ett nytt rekord för gåvor via den så kallade Rödakorsknappen på pantmaskinerna i ICA-butiker. Drygt 7,5 miljoner kronor skänkte ICAs kunder till Röda Korsets verksamheter via ICA-butikernas pantknappar.

Rödakorsknappen fanns i 630 ICA-butiker i Sverige under 2016. Det största donerade beloppet kom in på Maxi ICA Stormarknad i Göteborg med 167 118 kronor från 15 900 kunder. De mest givmilda kunderna återfanns på ICA Supermarket Esplanad i Stockholm, där cirka 9 procent av panten gick till Röda Korset under 2016. En uppstickare är ICA Nära Klingsta i Danderyd som sedan december erbjuder kunderna möjlighet att skänka panten till Röda Korset, hela 10 procent av panten i ICA Nära Klingsta gick till Röda korset den månaden. Totalt sett doneras nästan 2 procent av ICA-kundernas pant i Sverige till förmån för Röda Korset.

- Det här är ett enkelt sätt för ICAs kunder att bidra när de ändå gör en insats för miljön. Det känns mycket bra att se att bidraget till Röda Korset fortsätter att öka tack vare ICA-butikernas kunder. Vi vet också att många butiker erbjuder pantknappar där donationerna går till lokalt engagemang, till exempel lokala idrottsföreningar, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Fakta pantknappen
Samarbetet med donationsknapp på pantmaskinerna i ICA-butikerna har funnits sedan 1999 och är en del av ett större samarbete mellan ICA och Röda Korset. Pengarna går till Röda Korsets verksamheter i Sverige och i världen.