ICA Fastigheter och Alecta bildar samägt fastighetsbolag

ICA Fastigheter och Alecta bildar samägt fastighetsbolag

Solna 13 oktober, 2010

ICA Fastigheter och Alecta bildar ett nytt samägt fastighetsbolag. Initialt förvärvar bolaget 12 fastigheter från ICA Fastigheter Sverige. I varje fastighet finns en Maxi ICA Stormarknad. ICA har tidigare i ett pressmeddelande berättat om planerna på att bilda ett nytt fastighetsbolag med en extern investerare.

Bolaget, som ägs till hälften vardera av ICA och Alecta, får initialt en fastighetsportfölj med ett fastighetsvärde på drygt 2 miljarder. Syftet med bolaget är att förvärva, äga och förvalta ICA-butiker i strategiska lägen.

– Genom att bilda ett fastighetsbolag tillsammans med en långsiktig och finansiellt stark investerare som Alecta, bibehåller vi ICAs inflytande i dessa strategiska marknadsplatser samtidigt som vi skapar bra förutsättningar för ICAs kärnverksamhet. Det kapital som frigörs ger även ICA Fastigheter ökade möjligheter att kontinuerligt investera i butiksnätet för att behålla och stärka ICAs marknadsposition, säger Bo Liffner, vd för ICA Fastigheter.

De 12 fastigheter som förvärvas av det samägda bolaget ligger i Borlänge, Botkyrka, Enköping, Falun, Karlstad, Malmö, Oskarshamn, Ronneby, Sandviken, Södertälje, Torslanda respektive Vetlanda.

Transaktionen ger ingen reavinst i ICA-koncernen, då ICA har ett fortsatt inflytande i fastigheterna via det samägda bolaget.

Catella Corporate Finance har varit rådgivare i transaktionen.

För ytterligare information: Bo Liffner, vd för ICA Fastigheter, tel +46 70 510 40 55 Jan Björk, Alecta, tel +46 70-325 51 53

ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se