ICA först med klimatguidade recept

Som första dagligvaruaktör börjar nu ICA att klimatguida sina recept. Recepten som är bra klimatval kommer att märkas med ett, två eller tre löv som symboliserar hur bra de är ur ett klimatperspektiv. Beräkningarna bygger på en vetenskaplig metod som är utvecklad i samarbete med Chalmers tekniska högskola. En undersökning gjord av ICA visar att 76 procent vill lära sig mer om att leva klimaträtt.

– Vi vill guida och göra våra kunder uppmärksamma på vilken klimatpåverkan recepten de väljer har. Guidningen ska vara enkel och därför har vi valt att indikera de recept som är ett bra val ur klimatsynpunkt med ett, två eller tre löv. Recepten som är bäst ur ett klimatperspektiv har tre löv, säger Maria Smith, miljöchef ICA Sverige.

Beräknat på vetenskaplig metod
Klimatberäkningen av recepten görs utifrån vetenskapligt framtagna koldioxidvärden som anges på varugruppsnivå. Det är ett värde per kategori, t.ex. ett för ost, ett för fisk osv. Metoden är framtagen i samarbete med Chalmers tekniska högskola.

Utöver klimatguidningen har vissa recept också klimatanpassningstips.

– Tipsen ges som inspiration för att själv ytterligare klimatanpassa receptet. Det kan till exempel handla om att byta ut nötfärsen mot kycklingfärs. Vår ambition är att det ska vara lätt att anpassa sina matvanor utifrån vilja och förutsättningar. Ju fler som gör det, desto större effekt får det, säger Maria Smith.

Stor vilja att vara klimaträtt
En undersökning gjord av ICA* visar att 76 procent vill lära sig mer om att leva klimaträtt och 63 procent är villiga att äta mer vegetariskt. Undersökningen visar att minska på matsvinnet är viktigast för att leva klimaträtt gällande mat och näst viktigast är det att äta mer grönsaker och frukt i säsong.

Hittills är cirka 1 400 recept klimatguidade utav ICAs totalt cirka 17 000 recept. Alla nya recept kommer att klimatberäknas och ytterligare ett antal befintliga recept kommer att beräknas samt klimatanpassas under året. Läs mer på ica.se.

*Insamlingsmetod: Online via Nepas paneler, 1 025 respondenter, nationellt representativt urval i kön, ålder (15-74 år) och region, under perioden: v.45-46 2015.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1306 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se