• ICA/

ICA först på svenska marknaden med Flowpack till köttfärs - sparar 150 ton plast per år

ICAs köttfärs får ny förpackning, så kallad Flowpack. Det innebär att mängden plast kan minska med 70 procent jämfört med tidigare plasttråg, vilket motsvarar 150 ton mindre plast per år.

Den nya förpackningen har många fördelar. Förutom att det går åt mindre plast, reduceras antalet transporter, då förpackningen blir mer kompakt och innehåller mindre luft. Förpackningen tar också mindre plats både i kylskåpet och i källsorteringen. Köttets kvalitet och luftighet behålls på samma sätt som i tidigare plasttråg.

Förpackningen säkrar lång hållbarhet på köttfärsen och är lätt att tömma, vilket bidrar till både lägre matsvinn och minskad miljö- och klimatpåverkan.

-   Att ICA byter förpackning på köttfärs är ett steg mot att minska våra kunders klimatpåverkan och nå våra hållbarhetsmål. Flowpack är mycket lätt att öppna men är trots det väldigt hållbar och tål att läggas i kundkorgen och i kassen på väg hem från butiken utan att gå sönder, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA Gruppen.

Alla förpackningar med färs, oavsett köttslag, i storlek 500 g och 300 g packas från och med vecka 20 i Flowpack (med undantag för fläskfärs och blandfärs 500 g under I love eco-sortimentet). I höst uppdateras även den större förpackningen med 1 kg färs till Flowpack vilket kommer spara ytterligare 150 ton plast per år.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, press@ica.se, ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se