ICA går helt över till sockerrörskassar

ICA har sedan 2011 kunnat erbjuda kunderna återvinningsbara plastkassar gjorda av sockerrör. Nu tar ICA Sverige ytterligare ett steg och kommer uteslutande ha sockerrörskassar i det centrala sortiment.

ICAs miljövänliga kasse är gjord av så kallad grön polyeten. Kassen görs av sockerrör vilket vid förbränning ger 85 % mindre fossilt koldioxidutsläpp än vad oljebaserade kassar gör. Kassen är dessutom 100 % återvinningsbar. ICA Sverige har nu helt uteslutit oljebaserade plastkassar i det centrala sortimentet.

- Det känns väldigt bra att vi nu går hela vägen och bara tar in sockerrörskassar i vårt centrala sortiment. Vi har höga ambitioner i vårt klimatarbete, både i vår egen drift och i det sortiment vi säljer. Våra sockerrörskassar är ett steg mot att nå våra mål, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef ICA Sverige.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1306 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se