ICA går med i nätverk för att möta globala vattenutmaningar

Tillsammans med andra svenska mat- och dryckesföretag går ICA nu med i ett nätverk med målet att främja ansvarsfull vattenanvändning, både i leverantörs- och produktionsled. Nätverket leds av Swedish Water House vid Stockholm International Water Institute (SIWI).

– Dagens värdekedjor är komplexa och det är svårt att påverka vattenanvändningen på gårdsnivå, där den största andelen vatten används. Långsiktigt, hållbart nyttjande av vatten kan endast uppnås genom nära samarbete med leverantörer och producenter, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef på ICA.

Målet med samarbetet är att livsmedelsbranschen lättare ska kunna kartlägga det bästa sättet att hantera vatten i odling och förädling i länder som står inför ökande vattenutmaningar. Under 2015 kommer företagen inom nätverket att analysera och jämföra ett tiotal vattenrelaterade standarder och mätverktyg.

För mer information, se pressmeddelande från SIWI här.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1321 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se