ICA gör en god handling för Childhood

ICA gör en god handling för Childhood Solna 24 november, 2008 Idag går startskottet för ICAs julkampanj. Under tre veckor kommer ICA- butikernas försäljning av egna märkesvaror generera pengar till World Childhood Foundation, som arbetar för utsatta barn. ICAs mål är att kampanjen ska ge minst 5 miljoner kronor till Childhood.

ICA har samarbetat med Childhood sedan 2003. Just nu stödjer Childhood fler än 110 projekt i 14 länder, också många i Sverige.

- Under veckorna 48-50 kommer försäljningen av ICAs egna varor att generera pengar till Childhood och målet är 5 miljoner kronor, berättar Peter Wigstein, sponsoransvarig på ICA. Vi hoppas förstås att ännu fler kunder väljer våra produkter och på så vis bidrar till Childhoods verksamhet.

De sortimentslinjer som ingår i kampanjen är ICA, ICA I love eco, ICA Gott liv, ICA Selection, Skona, Prima Cookery, ICA Home och ICA Cook & Eat.

Kampanjen "En god handling" uppmärksammas i en rad olika medier – i tv- och direktreklam, i butikerna, på www.ICA.se och i tidningen Buffé. ICA och Childhood har även låtit sex filmare göra varsin reklamfilm på temat "Barn ska få vara barn" för att sprida kunskap om Childhoods arbete. Fram till den 14 december kan alla besökare på www.ICA.se rösta på sin favoritfilm. Det vinnande bidraget kommer att visas i tv i början av 2009. I samband med julkampanjen kommer också Peter Jöbacks nya julskiva "En god jul och ett gott nytt år" att säljas exklusivt i ICA-butikerna för 69 kronor till kunder med ICA Kort (149 kronor utan ICA Kort). För varje såld skiva bidrar ICA med 10 kronor till Childhood.

För mer information Peter Wigstein, sponsor- och eventchef, 08-561 502 06 ICAs presstjänst, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se