ICA Gruppens hållbarhetsredovisning får FARs hedersomnämnande

FAR, branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare har för trettonde året i rad utvärderat hållbarhetsredovisningar. ICA tilldelas hedersomnämnandet för sin hållbarhetsredovisning för 2014.

Alla svenska företag som har granskade hållbarhetsredovisningar har utvärderats av FAR. ICA Gruppen tilldelades ett speciellt hedersomnämnande för sin hållbarhetsredovisning med motiveringen ”Föredömligt format där ICA Gruppen lyckas, med en väl avvägd balans mellan detaljer och omfattning, förmedla verksamhetens viktigaste hållbarhetsfrågor på läsvänligt sätt”.

– Det är väldigt roligt att vår hållbarhetsredovisning uppmärksammas på det här sättet. För ICA Gruppen är hållbarhetsfrågor prioriterat i alla delar av koncernen och då är det viktigt att även vår redovisning tål att granskas. I år integrerade vi hållbarhetsrapporten och årsredovisningen ytterligare vilket förbättrade redovisningen som helhet, säger Kerstin Lindvall chef Corporate responsibility på ICA Sverige.

Om ICA Gruppens hållbarhetsredovisning
ICA har sedan 1995 publicerat en miljö- och hållbarhetsrapport. Sedan 2004 sker redovisningen i enlighet med GRI:s redovisningsstandard. Sedan 2008 är hållbarhetsredovisningen översiktligt granskad av tredje part, efter beslut av koncernledningen.  2012 var ICA först i Sverige med att presentera en översiktligt granskad kvartalsrapport för hållbarhet.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1314 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se