ICA hälsosatsar med nudging, rörelse och nya produkter

Med start idag börjar ICAs hälsosatsning med engagemang i Generation Peps initiativ ”Upp och hoppa, Sverige”. ICA startar också ett test att genom nudging knuffa kunderna mot hälsosammare alternativ när de handlar mat online. Även i marknadsföringen kommer de hälsosamma valen synliggöras mer med frukt och grönt i fokus under februari.

ICA har tidigare framgångsrikt testat nudging för att locka kunderna till att göra hållbara val när de handlar i butik och nu tas det vidare till onlinehandeln. Genom tips på mer hälsosamma alternativ och länkar till de produkterna ska kunderna enkelt inspireras till att prova nya alternativ.

- Vårt mål är att göra det enkelt för kunderna att göra hälsosamma val. Ett spännande test är nudging när kunderna handlar mat online. Det kan t ex handla om tips hur du kan pimpa ditt vatten med frukt och bär när besökaren är inne på en sida med läsk eller en påminnelse med texten ”Glöm inte grönsakerna” när du är inne på den digitala kötthyllan. Det ska bli spännande att utvärdera det här testet och se om vi kan hjälpa våra kunder att göra mer hållbara och hälsosamma val, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Första veckorna i februari genomför ICA också den centrala kampanjen ”Våga testa” med fokus på frukt och grönt. Med aktiviteter i både sociala medier och butik tillsammans med kampanjpriser vill ICA inspirera till att äta mer frukt och grönt. På ica.se kommer också nya enkla vegorecept publiceras. I samband med kampanjen lanserar ICA även ICA Gott liv lättlagade vegobiffar.

ICA har även ett engagemang i Generation Pep som idag genomför initiativet ”Upp och hoppa, Sverige” för att bryta stillasittandet och för alla barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv. ICA kommer vara delaktiga i initiativet och uppmana alla medarbetare att ta några minuters rörelsepaus under dagen. ICA kommer också erbjuda rabatt i ICAs hälsoapp på ICA Gott liv-produkter för alla kunder som är registrerade i appen och springer 20 minuter onsdag den 31 januari.

Läs mer om initiativet ”Upp och hoppa, Sverige!”
Läs mer om ICA Gott liv lättlagade vegobiffar

ICAs samarbete med Generation Pep
ICA Stiftelsen är founding partner till Generation Pep för att vara med och skapa en folkrörelse för barn och ungdomars hälsa. Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Initiativtagare är Kronprinsessparet.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Taggar: