ICA har räddat 10 000 kilo överbliven frukt

ICA har tillsammans med Helsingborgbaserade företaget Rescued Fruits räddat 10 000 kilo frukt som annars skulle ha slängts. Överbliven frukt från ICAs lager har blivit fruktdryck och marmelad under ICAs eget varumärke. Med start vecka 39 kommer även frukt från ICA-butiker att återvinnas.

När samarbetet inleddes i maj i år var uppskattningen att ta hand om 8000 kilo frukt per år, men redan i september hade över 10 000 kilo frukt räddats. Det vill säga cirka 2000 kilo per månad och tre gånger mer än förväntat.

-       Ambitionen är att få ut all frukt till ICA-butikerna och att få den såld, men ett visst svinn är oundvikligt. Därför är vi oerhört glada över vårt samarbete med Rescued Fruits där vi tillsammans räddat mer frukt än vi vågade hoppas på. I höst ska vi testa ett returflöde av äpplen från butik, eftersom den svenska äppelsäsongen generellt sett medför ett högre svinn än andra delar av året, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt, grönt och blommor på ICA Sverige.

Rädda frukt från butikerna
I samband med svensk äppelsäsong blir det ofta mer svinn. Därför kommer ICA med start i vecka 39 börja återanvända svinnet ifrån butikshyllor på 15 ICA Maxi-butiker i södra Sverige. Frukten kommer att gå tillbaka till lagret i Helsingborg och sedan transporteras vidare för förädling av Rescued Fruits.

Fakta om sortimentet
ICA Räddad Päronmarmelad med Ingefära
ICA Räddad Äppelmust Naturell
ICA Räddad Äppelmust Kanel
ICA Räddad Äppelmust Ingefära

Under hösten lanserar ICA inom sortimentet räddad frukt en must baserad på äpplen och päron. Framöver kommer ICA tillsammans med Rescued Fruits även titta på att ta fram nya produkter baserade på olika frukter och grönsaker.

Fakta om ICAs samarbete med Rescued Fruits
ICAs samarbete med Rescued Fruits startade i maj 2016 och gör det möjligt att förädla frukt som annars skulle gått förlorad. Rescued Fruits utgår från vad som finns att tillgå och tillverkar goda produkter istället för att bidra till matsvinnet. Detta ger en smartare, mer resurseffektiv matproduktion och konsumtion som är mer klimaträtt.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.

Taggar: