ICA hjälper arbetslösa ungdomar få jobb i unikt samarbete

ICA hjälper arbetslösa ungdomar få jobb i unikt samarbete

1 juni 2007

Den 14 juni tar sex ungdomar examen från en unik utbildning. Arbetslösa ungdomar har med hjälp av ICA fått chansen att genomgå en 6 månaders lång driftutbildning för butik.

Under utbildningen har ungdomarna fått teoretisk utbildning i sex dagar via ICA-skolan och resterande tid har eleverna praktiserat i ICA-butiker. Utbildningen sker inom ramen för Ung & Tryggs samarbete i Göteborg där GöteborgsLokaler har varit med och finansierat utbildningen och bemanningsföretaget Svenska Storesupport har varit med under praktiken och erbjuder vissa av ungdomarna arbete efter utbildningen. Familjebostäder är också en av parterna i samarbetet och erbjuder lägenheter då ungdomarna fått arbete. Ungdomarna, som är mellan 18 och 24 år, har rekryterats via Arbetsforum i Kortedala/Bergsjön. Alla har varit arbetslösa under lång tid och har haft svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Ungdomarna har praktiserat i ICA Supermarket Bergsjön, ICA Supermarket Tuve, ICA Supermarket Högsbo och i butiker via Svenska Storesupport. Merparten av ungdomarna har redan innan examen fått en anställning. – Det har varit ett mycket positivt projekt. Ett unikt samarbete som resulterar i riktiga jobb för dessa ungdomar. Eleverna har varit mycket duktiga och det känns roligt att kunna bidra med den kunskap vi har i butiken. Vi behöver ständigt utbildad personal i våra butiker och det här är ett sätt att ta vara på de krafter som finns i stadsdelen, säger Håkan E Engström, ICA-handlare som varit en av handledarna.

Snart startar rekryteringen av ungdomar för en ny omgång av utbildningen med start i höst.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel: 070-253 66 60 Lars E Engström, ICA Handlare och handledare, tel: 031-46 04 10

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och Etos. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se