ICA hyllar svensk fotboll med specialdesignad tröja

ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför kommande fotbolls-VM blir engagemanget märkbart när ICA överraskar landslagets Magdalena Eriksson med en specialdesignad fotbollströja. Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.

I samband med kommande fotbolls-VM har ICA samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson. Tillsammans har de tagit fram en unik tröja, specialdesignad för landslagsspelaren Magdalena Eriksson. Tröjan ska symbolisera landslagsspelarens karriär på ett ärofyllt och hållbart sätt, varför Amanda Persson har arbetat med upcycling och återanvänt tidigare matchtröjor. Initiativet syftar till att hylla Magdalena Erikssons fotbollskarriär i Sverige, från moderklubben Enskede till det svenska damlandslaget, där tre ICA-handlare har varit viktiga sponsorer längs vägen: ICA Kvantum BEA i Enskede, ICA Nära Bomben i Hökarängen och ICA Maxi i Linköping.

- Tröjan är ett fint bevis på hur ICA engagerar sig i svensk fotboll och att vi gör det över hela landet, från lokala klubbar hela vägen upp till Svenska fotbollförbundet, säger Mattias Kjellgren, ICA-handlare på ICA Nära Bomben i Hökarängen, som sponsrar Hammarby.

Magdalena Eriksson startade sin fotbollskarriär i Enskede IK för att senare ta sig till Hammarby IF, Linköping FC och det svenska damlandslaget.

- Jag är väldigt glad över ICAs initiativ och att se mina tidigare klubbar på den specialdesignade tröjan gör mig stolt. Att ICA stöttar föreningar och svensk fotboll är otroligt viktigt. Vi behöver all support vi kan få och framför allt till ungdomsfotbollen eftersom det bidrar till att utveckla unga spelare så att de kan ha liknande karriärer som jag har haft och ta steget ut i Europa, säger Magdalena Eriksson.

Initiativet med tröjan är ett av flera initiativ som tagits fram av ICA för att hylla svensk fotboll och lokala föreningar. Det är däremot första gången som ICA samarbetar med en designer för att ta fram en unik tröja som symbol för lokala föreningar och butikernas betydelse.

- Det här initiativet bygger på ett gediget och viktigt engagemang från ICA och 1500 ICA-handlare, där den lokala orten alltid är i fokus. Det är tack vare det lokala stödet som vi också kan vara med och stötta fotbollsföreningar runt om i landet, hela vägen från gräsrot till landslaget, säger Peter Hägg, chef för varumärkesengagemang & samarbeten ICA Sverige.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se