ICA I love eco-sortimentet växer med barnens favoriter

Solna 17 mars, 2009

ICA I love eco-sortimentet växer med barnens favoriter

Intresset för ekologiska produkter är stort och ICA lanserar nu ett antal ekologiska produkter för barn och ungdomar. Vecka 12 kommer ICA I love ecos goda pannkakor, plättar, fruktdrycker och små ekologiska pastasnäckor och snurror att lanseras.

- Vi vill att det ska vara enkelt att välja ekologiskt och vi har arbetat mycket med näringssammansättningen i de här produkterna. Det är goda, enkla ekologiska produkter som vi tror att hela familjen kommer att ha glädje av, säger Kerstin Lindvall, miljöchef på ICA.
De flesta barn förknippar fruktdrycker i trepack med utflykter och lov och när ICA tog fram smakerna tog man hjälp av en barnpanel – de som verkligen vet hur en fruktdryck ska smaka. 38 barn i åldrarna 6-10 år testade produkterna och gav produktutvecklarna värdefull feedback. Resultatet blev svensktillverkade ICA I love eco Björnbär och Hallon/Lingon, praktiskt förpackade med sugrör och med bara fyra procent tillsatt socker.

Barnpanelen provade också plättarna och pannkakorna som är tillverkade av svenska, ekologiska råvaror som färsk mjölk och färska ägg. De produceras på en gård i södra Dalsland och är färdiga att bara värma och äta.

De små pastaskruvarna och pastasnäckorna innehåller ekologiskt durumvete. Inspirationen kommer från Italien där små pastavarianter är vanliga och ofta används i soppor.

ICA I love eco sortimentet lanserades våren 2008 och innehåller idag hundratals produkter som alla är KRAV-märkta i Sverige.

För tips och recept besök gärna www.ica.se

För ytterligare information: Kerstin Lindvall, miljöchef ICA, tel: +46 8 561 502 90 ICAs presstelefon, tel +46 70 253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se