ICA inleder test med mobila betalningar

- Första aktören att samla alla funktioner i en och samma digitala lösning

Med ICA Handla-appen, som i dagsläget har laddats ner av över en miljon kunder, tar ICA nu ännu ett viktigt steg in i det digitala. Genom att integrera mobila betalningar i appen kan kunderna nu göra allt från receptsök och inköpslistor till att självscanna varor och betala i mobilen. Maxi ICA Stormarknad i Solna är nu den första butiken att testa lösningen innan den successivt tas vidare i fler ICA-butiker under 2015.

– Vi har i dagsläget många aktiva användare och många som är bekanta med vår app - ICA Handla. Det tycker vi såklart är kul. Vår vision är att ständigt hitta lösningar som förenklar vardagen och förhöjer butiksupplevelsen för våra kunder. Att integrera mobila betalningar är ett sådant steg och en viktig digital utveckling för ICA, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Sverige ligger i framkant när det gäller mobila betalningar och enligt en undersökning gjord av Insight Intelligence tror var femte svensk att betalappar för smartphones kommer att vara den betalmetod som används mest om tio år. Endast två procent tror sig använda kontanter då. ICA är nu den första aktören att erbjuda en helhetslösning där alla funktioner är samlade i en och samma app. Betalfunktionen i ICA Handla är utvecklad av ICA Banken. ICA ser denna utveckling av mobila betalningar som en början på en helt digitaliserad shoppingupplevelse.

– Det märks att konsumenterna är mogna och nyfikna på mobila betalningar, vi testar därför en ny lösning som förhoppningsvis intresserar fler att ta del av vårt digitala erbjudande. Vi vill på sikt möjliggöra för alla att handla med mobilen, säger Kalle Fahlin, tf marknadsdirektör ICA Sverige.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1321 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se