ICA inspirerar till vegoalternativ på julbordet

Julmaten är för de flesta traditionsbunden, men många väljer att vidga julbordet med vegoalternativ. Nytt för i år på ica.se är inspiration till ett veganskt julbord. Närproducerat och ekologiskt fortätter vara populärt, vilket också syns bland julens nyheter på ICA.

Det vi väljer att duka upp på julbordet får en allt större bredd. I år lyfter ica.se veganska alternativ som till exempel som julskinka gjord på rotselleri, veganska julrevben av tofu och senapssill gjord på aubergine.

– När vi utvecklar våra recept som vi samlar på ica.se funderar vi alltid på hur vi kan få in mer grönsaker på tallriken, det gäller inte minst julmaten. Vi vet att kunderna efterfrågar det och då vill vi naturligtvis kunna inspirera till grönare matglädje, säger Leif Grönlund, matkreatör ICA-köket.

Svart, grön- och rödkål har sitt uppsving under julmånaden. Just grönkål, som traditionellt varit förknippad med julen, ökar kraftigt under hela året. För dem som vill ha mer grönt på julbordet finns till exempel nyheten rökt vegoprinskorv som alternativ eller komplement till den traditionella prinskorven.

Intresset för närodlat och ekologiskt fortsätter och det syns bland årets julnyheter. En rad klassiska produkter som lax, prinskorv, rödbetssallad och glögg finns nu som ekologisk. Många vill också ha ekologisk julskinka och den ska helst vara svensk.

– I år finns det en större tillgång på ekologisk skinka än tidigare år, vilket gör att vi räknar med att tillmötesgå efterfrågan. Det beror dels på ett långsiktigt arbete som ICA har gjort tillsammans med leverantörerna för att öka ekologisk uppfödning och dels på bättre planering. Ursprunget är viktigt, många vill gärna veta vilken gård skinkan kommer ifrån. ICAs frilandsgris kommer till exempel från Solgården i Kristianstad, säger Joakim Sköld Östling, kategoriområdeschef för kött på ICA Sverige.

Den mesta av julmaten inhandlas dagarna före julafton och på själva julafton är det julklappar i sista sekund som säljs, till exempel leksaker, böcker och presentkort. Färdiga portionsrätter och gåvoförpackningar av choklad ökar markant på julafton.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.