ICA-koncernens delårsrapport för tredje kvartalet 2012

Starkt rörelseresultat i tredje kvartalet

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 23 805 MSEK (24 008), en minskning med 0,8 procent. Justerat för de avyttrade ICA Maxi-butikerna i Norge ökade nettoomsättningen med 2,6 procent, eller 4,0 procent i fasta växelkurser.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 043 MSEK (922) exklusive engångsposter om 0 MSEK (592). En ökning med 13,1 procent.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 964 MSEK (235).
  • Periodens resultat för tredje kvartalet uppgick till -590 MSEK (-2). I resultatet ingår en skattekostnad om 1 279 MSEK avseende en skattetvist för åren 2004 – 2008.

Niomånadersperioden

• Nettoomsättningen för niomånadersperioden uppgick till 71 872 MSEK (70 258), en ökning med 2,3 procent. Justerat för de avyttrade ICA Maxi-butikerna i Norge ökade nettoomsättningen med 4,1 procent, eller 4,2 procent i fasta växelkurser.
  • Rörelseresultatet uppgick till 2 540 MSEK (2 150) exklusive engångsposter om 194 MSEK (592). En ökning med 18,1 procent.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 2 125 MSEK (1 303).
  • Periodens resultat för niomånadersperioden uppgick till 186 MSEK (684). I resultatet ingår en skattekostnad om 1 279 MSEK avseende en skattetvist för åren 2004 – 2008.

Utdrag ur vd-kommentar – Per Strömberg, vd för ICA AB:

ICA-koncernens positiva utveckling fortsatte under tredje kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 1 043 miljoner svenska kronor, vilket är det starkaste kvartalsresultatet hittills. Periodens resultat påverkades dock av en skattekostnad på ca 1,3 miljarder kronor till följd av domen i Kammarrätten den 4 oktober.

Arbetet med att precisera den framtida strategiska inriktningen för ICA-koncernen har resulterat i en ny koncernövergripande strategi som beslutades av styrelsen i september. Strategin utgår från ICAs styrkor – bland annat den grundläggande affärsidén med handlarägda butiker, en stark kundbas och starka varumärken - och accentuerar betydelsen av att tillvarata de synergimöjligheter som finns i koncernen. Koncernstrategin bygger på sex strategiska teman som ska sätta riktningen för allt vi gör: Stärka ICAs varumärkesposition och kundernas lojalitet, Förbättra och bredda vårt kunderbjudande, Utveckla våra butiksformat och växa inom digitala affärer, Ständigt förenkla vår verksamhet, Engagera och utveckla våra medarbetare, Föregångare i ansvarsfullt företagande. Dessa definierar i sin tur ett antal områden och prioriteringar som vi ska jobba med på kort och medellång sikt och utgör nu grunden för bolagens fortsatta strategiarbete för 2013 och framåt.

För hela rapporten, med fullständig vd-kommentar och beskrivning av resultatutvecklingen, se bifogad pdf-fil.

För ytterligare information:

Per Strömberg, vd ICA AB, telefon: 010-422 50 05

ICA’s presstjänst, telefon: 070-253 66 60

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 100 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se

ica