ICA-kunders brödköp bygger barnby i Lettland

92 barn får ett boende i den by i Valmiera i Lettland som SOS-Barnbyar ska bygga med bidrag från årets julbröd i ICA-butikerna.

78 barn kommer att få ett permanent boende i något av de tolv familjehus som ska byggas. Dessutom finns det plats för ytterligare 14 barn i de transithus där barn med tillfälligt behov av boende placeras. ICA, Bageri Skogaholm och Polarbröd skänker fem kronor per sålt julbröd till SOS-Barnbyar. Kunder som vill stödja barnbyn i Lettland kan köpa Skogaholmslimpa skivad och Polarpärlan Havre. Bröden är tydligt märkta med SOS-Barnbyars logotyp. - Vi vet att våra kunder vill bidra till projekt som gör konkret nytta för utsatta barn. Byn i Valmiera är ett mycket behjärtansvärt projekt, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef i ICA AB. - Det finns över 3 500 övergivna barn i Lettland och behovet av hjälp är mycket stort. Genom detta fina initiativ från ICA och deras kunder kan SOS-Barnbyar ge fler övergivna barn chansen att växa upp i en trygg familj och dessutom få en utbildning, säger Elisabet Andersson, SOS-Barnbyars generalsekreterare. Julbröden kommer att finnas till salu i ICA-butikerna i hela Sverige från och med 29 november fram till 19 december. Förra året drog julbrödskampanjen in över 5 miljoner kronor till välgörande ändamål. (Se bifogad pressbild på Kenneth Bengtsson och Elisabet Andersson längst ned i detta mail.) För ytterligare information: Peter Wigstein, ansvarig för humansponsring, ICA Sverige, tel 08-585 502 06 Elisabet Andersson, generalsekreterare SOS-Barnbyar, tel 08-545 832 00 ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60 Caroline Maino, presschef SOS-Barnbyar, tel 0706-84 84 14