ICA lanserar matkassen Klimat

Från och med denna vecka går det att beställa ICAs nya matkasse Klimat som innehåller recept med liten klimatpåverkan. I en ny Sifo-undersökning som ICA genomfört uppger 3 av 4 av de boende i Sverige att de skulle vilja att det var enklare att handla mat med liten klimatpåverkan och 7 av 10 (69 procent) anser att det är viktigt att maten de äter har liten klimatpåverkan.

ICA har klimatberäknat recepten utifrån RISE klimatdatabas och matkassen Klimat är inspirerad av WWFs One planet plate.  I genomsnitt innehåller varje portion 0.5 CO2-ekvivalenter vilket är det riktmärke som WWF satt upp för att möta Paris-avtalets 1.5 graders mål.

- Vi vet att klimatet är en viktig fråga för många i Sverige men det är inte alltid lätt att veta hur stor klimatpåverkan maten vi äter har. Med ICAs nya matkasse Klimat gör vi det enkelt för människor att välja god och lättlagad mat som dessutom är bra sett ur ett klimatperspektiv, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA.

Ytterligare resultat från Sifo-undersökningen:
- Över hälften (56 procent) uppger att de en gång i månaden eller oftare tänker på vilken klimatpåverkan maten har som de äter. Bland kvinnor är siffran 67 procent och motsvarande siffra bland män är 48 procent.
- Knappt 6 av 10 (57 procent) uppger att de har liten eller ingen kunskap alls om vilken klimatpåverkan maten de äter idag har.
- 7 av 10 (69 procent) tycker att det är viktigt att veta vilken klimatpåverkan maten de äter har. Bland män är siffran 58 procent och motsvarande siffra bland kvinnor är 81 procent.

ICAs matkasse Klimat består av fyra middagar för fyra personer och innehåller en kycklingrätt, en fiskrätt och två vegetariska rätter som är framtagna av ICAs kockar. I ICAs matkasse Klimat är råvarorna, förädling och transport inräknade i den totala klimatpåverkan.

- Hur maten vi äter påverkar klimatet är en fråga som vi på ICA är väldigt engagerade i och vi arbetar kontinuerligt för att hitta sätt att minska vår egen och våra kunders klimatpåverkan. Att vi nu lanserar ICAs matkasse Klimat är ytterligare ett sätt för oss och våra kunder att tillsammans bidra till att minska klimatpåverkan från maten vi äter, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA.

Se bifogat faktablad med ytterligare resultat från den Sifo-undersökning som ICA genomfört.

Läs mer om ICAs matkasse Klimat och se exempel på recept här.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
ica.se, icagruppen.se

*Sifo har på uppdrag av ICA genomfört en riksrepresentativ undersökning med 1057 respondenter via deras slumpmässigt rekryterade webbpanel. Undersökningen genomfördes mellan den 3-5 februari 2020.