ICA lanserar Matlådans dag med tips och recept på ica.se

Matsvinn har en onödig klimatpåverkan och i de svenska hemmen uppstår cirka 70 procent av det totala matsvinnet. Ett sätt att minska svinnet är att använda måltidsresterna till en matlåda.  För att uppmärksamma detta lanserar ICA Matlådans dag den 23 mars. Enligt en Sifo-undersökning tar 36 procent av befolkningen med sig matlåda till jobbet varje dag medan 23 procent aldrig gör det.

Att minska matsvinnet upplever ICAs kunder som den viktigaste frågan när det gäller maten och att leva klimaträtt*, ändå är det i hemmen som det största matvinnet uppstår. Matlådans dag är en hyllning till alla hemlagade måltider som kan bli matlådor och räddas istället för att riskera att slängas.

37 procent svarar att dålig planering är anledningen till att inte ta med matlåda. Genom tips och recept på ica.se vill ICA inspirera och underlätta att ta vara på matresterna.

- Får vi fler kunder att börja med matlådor kan det göra att bra mat räddas istället för att bli matsvinn. Det är en viktig fråga att uppmärksamma vilket vi nu gör med Matlådans dag den 23 mars. Vi vill underlätta för våra kunder genom tips och smarta recept på ica.se. Vi börjar med oss själva, så på huvudkontoret uppmuntrar vi att ta med och kanske byta matlådor med varandra, säger Kerstin Lindvall, direktör corporate responsibility ICA Gruppen.

ICA kommer fortsätta uppmärksamma Matlådans dag den 23 mars även kommande år för att inspirera att ta vara på resterna för att undvika onödigt matsvinn.

Läs hela sifo-undersökningen här

Läs hela sifo-undersökningen här

* siffran hämtad från ICAs kundpanel

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se och ica.se.