ICA lanserar ny vardagsfavorit – färs av nötkött och ärter

Lasagne, köttbullar och tacos. Köttfärs är det kött vi använder allra mest hemma i våra kök. Nu lanserar ICA Hushållsfärs, en färs bestående av 30 procent ärtfärs och 70 procent nötfärs. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

- Med ICA Hushållsfärs gör vi det enklare för kunderna att äta mer växtbaserat och proteinrikt i vardagen. Genom att kombinera nöt- och ärtfärs har vi skapat en vardagsprodukt med samma textur och användningsområden som traditionell köttfärs, utan att kompromissa med smaken, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Den nya färsen består av 70 procent svensk nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs (ärtprotein från gulärta, vatten och fermenterad lök).  Utöver färsen lanseras även burgare gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor.

Livsmedelsproduktionen står för runt en fjärdedel av den globala klimatpåverkan och kött är generellt det livsmedel som har högst klimatpåverkan per kilo. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

-Sett till hela vår värdekedja står maten vi säljer för den största delen av ICAs klimatpåverkan. För att minska vår klimatbelastning är det avgörande att vi gör det enkelt för fler konsumenter att välja produkter med lägre klimatavtryck. Här kommer ICA Hushållsfärs att kunna göra skillnad, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på ICA Gruppen.

ICA Hushållsfärs och ICA Burgare på hushållsfärs lanseras brett i vecka 11.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

Om produkterna
ICA Hushållsfärs lanseras i 500 grams- respektive 800 gramsförpackningar och ICA Burgare på hushållsfärs lanseras i förpackning om 4x113 gram.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1 300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se.