ICA lär barn goda matvanor på Landslagets fotbollsskola

Att arbeta aktivt med ungdomars hälsa är en grundläggande utgångspunkt i alla ICAs sponsorsamarbeten. I sommar får 50 000 barn och 6000 ledare som deltar på Landslagets fotbollsskola lära sig mer om mat, rörelse och näringslära genom ICA.

– Grunden till goda vanor vad gäller mat och rörelse läggs när man är ung. Har man börjat röra på sig och äta bra fortsätter man med det även i vuxen ålder. Det är därför viktigt för oss på ICA att fokusera på ungdomars hälsa. Fotboll engagerar massor av barn på sommaren och därför känns det naturligt för oss att finnas med i de sammanhangen, säger Sofia Olsson, chef för sponsring på ICA Sverige AB.

Landslagets fotbollsskola arrangeras av föreningar som är anslutna till Svenska Fotbollförbundet. Ledarna för lägren, totalt 6000 ungdomar, får genom ICA en skriftlig utbildning om näringslära och barnens mat- och vätskebehov när de tränar. ICA har även, tillsammans med Svenska Fotbollförbundet tagit fram en kortlek för barnen som kopplar ihop mat och rörelse på ett lekfullt sätt. Även föräldrarna som har sina barn på lägret får information framtagen av ICA.

– För att nå ut till barn är det viktigt med information som är enkel och tydlig och som inspirerar och engagerar både dem och deras föräldrar. Det gör man inte med pekpinnar, utan genom att lyfta det som är hälsosamt och roligt. Det försöker vi göra i alla våra aktiviteter, fortsätter Sofia Olsson.

Totalt når ICA årligen ut till cirka 150 000 barn och ungdomar med råd om hälsa och kost. Utöver samarbetet med Landslagets fotbollsskolor genomför ICA varje år bland annat:

-          Kompis med kroppen, ett gratis studiematerial för skolorna/lärarna att ladda hem från
ica.se/kompismedkroppen. Bara i år väntas närmare 40 000 barn och ungdomar ta del av informationen

-          Barnens Vasalopp (längdskidåkning), 20 000 barn och ungdomar

-          ICA Miniaallsvenskan Bandy, 1500 barn och ungdomar

-          Lilla Blodomloppet, 1200 barn och ungdomar

-          Alla på snö, 20 000 barn och ungdomar

-          Lilla världscupen (alpinskidåkning) 1300 barn och ungdomar

-          Skistar skidskola, 20 000 barn och ungdomar

-          Fair play trophy (fotboll) 1500 deltagare

Kontakta ICA:s presstjänst, telefon 010 422 52 52

Om ICA