ICA letar lokala leverantörer i hela landet

ICA letar lokala leverantörer i hela landet

Solna 24 september, 2007

Med en landsomfattande turné ger sig ICA nu ut och letar efter bra, lokala leverantörer. Projektet, som fått namnet "Smak på lokalt", ska hitta guldkorn bland lokala leverantörer i hela landet.

Turnén besöker under hösten och början av nästa år totalt tio orter från norr till söder. Lokala leverantörer bjuds då in för att presentera sina produkter. Inköpare från ICA får då en chans att träffa leverantörerna och se vilka möjligheter som finns till samarbete. ICA hoppas kunna knyta till sig ett 50-tal leverantörer.

Den lokala matkulturen kan därför få större spridning – tack vare nya, spännande samarbeten med leverantörer som producerar högkvalitativa varor.

- Lokala produkter har sedan länge en given plats i ICA-butikerna men vi vill utveckla det här ännu mer. Vi ser att ICAs kunder efterfrågar alltmer lokalproducerad och ekologiskt odlad mat. Bland annat det ska vi möta med hjälp av små lokala svenska leverantörer som vill utvecklas tillsammans med ICA, säger Joachim Cederblad, projektledare för "Smak på lokalt".

Tanken är att leverantörerna som inleder samarbete med ICA ska få möjlighet att växa och få en större regional eller nationell marknad för sina produkter.

Turnépremiären för "Smak på lokalt" sker på Öland nu på onsdag.

Turnéplan: Öland 26 september Östersund 31 oktober Skara 7 november Kristianstad 14 november Enköping 21 november Halmstad 30 januari Vadstena 6 februari Visby 13 februari Karlstad 20 februari Borlänge 5 mars

För ytterligare information: Joachim Cederblad, projektledare "Smak på lokalt", 08-561 511 44 ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se