ICA miljardinvesterar i pris under 2024

ICA Sverige och ICA-handlarna gör en gemensam långsiktig miljardinvestering i sänkta ordinariepriser under 2024. Det kommer att handla om breda prissänkningar på framför allt vardagsvaror som kunden handlar ofta. Prissänkningar kommer att göras löpande under året med start i mars.

ICA Sverige investerar cirka en miljard kronor i sänkta ordinariepriser under året till ICA-butikerna för att skapa förutsättningar för dem att sänka priserna till konsument, alternativt att bibehålla redan låga priser. ICA-handlarna kommer dessutom att göra betydande egna investeringar i pris ut till konsument. Exakt hur stor prissänkningen blir på enskilda varor kommer att se olika ut i olika butiker, men alla ICAs kunder kommer att märka av sänkta priser. För de butiker som redan sänkt priset på många varor möjliggör den gemensamma prisinvesteringen att de även fortsättningsvis kan bibehålla låga priser.

−2023 var ett utmanande år för både ICA och konsumenterna. Vi vet att våra kunder har det tufft ekonomiskt och då tittar man extra noga på prislappen när man handlar.  Tillsammans med ICA-handlarna tar vi nu ett stort steg för att bättre möta kundernas behov och långsiktigt förbättra vår prisbild, säger Eric Lundberg, vd för ICA Sverige.

ICA Sverige har gjort tuffa effektiviseringar inom alla områden det senaste året för att möjliggöra investeringar i marknaden. För ICA-handlarna som har haft minskad försäljning och noterat hur kunderna handlar färre varor och mer på kampanj är det en efterlängtad kraftsamling.

−Det är en stor förflyttning vi gör och vi har tillsammans, ICA Sverige och handlarna, bestämt oss för att vinna marknaden genom lägre priser till våra kunder från alla våra butiker. Det kommer fortsatt att vara olika priser i våra butiker då vi alla är fria handlare i samverkan, men kunden kommer att märka att man kan handla vardagsvaror till lägre priser var man än befinner sig i Sverige, säger Peter Jonsson, ICA-handlare i Skellefteå och ordförande i ICAs Sverigeråd som representerar landets ICA-handlare.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De cirka 1300 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se