ICA minskar sitt ägande i Netto

ICA minskar sitt ägande i Netto

Solna 7 december, 2006

ICA AB har idag tecknat avtal med Dansk Supermarked om ändrade ägarförhållanden i Netto. ICA kommer att minska sitt ägande i Netto från 50 procent till 5 procent. Som en del av affären tar ICA över 21 Netto-butiker i Mälardalsområdet för konvertering av vissa till ICA-butiker.

Netto Marknad AB etablerades i augusti 2001 genom ett joint venture mellan ICA AB och Dansk Supermarked AS.

- I valet mellan att investera mer i Netto eller fortsätta satsningarna på ICA- formaten väljer vi nu att koncentrera oss på ICA, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef ICA AB.

ICA kommer under en övergångsperiod att driva butikerna i Mälardalsområdet under Netto- varumärket och behåller en femprocentig andel i Netto för att tillvarata sina intressen i bolaget.

Under årets första nio månader omsatte de 21 Netto-butikerna i Mälardalsområdet sammanlagt 464 MSEK. Vissa av dessa butiker kommer att konverteras till ICA-butiker och övriga kommer att avyttras. I affären ingår även ett övertagande av hyrda distributionscentraler samt personal och varulager såväl i butiker som i distributionscentralerna i Mälardalsområdet.

Netto hade under 2005 en nettoomsättning på 2 052 MSEK och ett resultat på -180 MSEK. Under de nio första månaderna 2006 uppgick Nettos nettoomsättning till 1 788 MSEK (1 510) och ICAs resultatandel uppgick till -45 MSEK (-60). Netto har 84 butiker i Sverige och 1 350 anställda.

Överenskommelsen genererar en strukturkostnad för ICA AB om cirka 25 MSEK under fjärde kvartalet i år. Transaktionen förutsätter ett godkännande av konkurrensmyndigheterna vilket beräknas vara klart under första kvartalet 2007.

För ytterligare information: Kenneth Bengtsson, koncernchef och vd ICA AB, tfn 08-561 502 58 ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 100 egna och handlarägda butiker i Sverige och Norge. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Etos. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA äger hälften av bolagen Rimi Baltic, med 200 butiker i Baltikum, och Netto Marknad med drygt 80 butiker i Sverige. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Genom aktieägaravtal har ingen av parterna bestämmande inflytande över bolaget och har därmed lika rösträtt. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se