ICA minskar socker i läsk, saft och fruktdryck med 30 procent

ICA sänker andelen socker med 30 procent på läsk, saft och fruktdryck som säljs under ICAs egna varumärke. Minskningen beräknas motsvara totalt cirka 650 ton socker på ett år. För en 33 cl läsk innebär det tre färre sockerbitar per burk.

ICA strävar efter att guida kunderna i en hälsosammare riktning och sänkningen av sockerhalten i läsk, saft och fruktdryck är en del av det arbetet. Sänkningen omfattar totalt 26 produkter och finns tillgängliga från vecka 15. I de nya produkterna har mängden socker kunnat reduceras med fortsatt god smak, utan att andra sötningsmedel har tillsats.

- Socker är kolhydrater som bidrar med energi, men ingen näring. Fyra av tio äter för mycket socker och ett stort intag av sötade livsmedel kan bidra till övervikt och andra livsstilsrelaterade sjukdomar. I en väl sammansatt kost kan en mindre mängd sötade livsmedel rymmas då och då. Det är naturligtvis bättre att dricka vatten än läsk, men ibland vill man unna sig läsk och då vill vi kunna erbjuda ett mindre onyttigt alternativ, säger Paula Frösell, dietist ICA Sverige.

Produkterna som omfattas är:

ICA Läsk 33 centiliter och 1,5 liter

ICA Saft 1 liter och 1,5 liter

ICA Fruktdryck 3 x 20 centiliter

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.