ICA och Apoteket planerar samarbete

ICA och Apoteket planerar samarbete Solna 24 augusti 2009 ICA och Apoteket planerar för ett framtida samarbete om nya apotek i större ICA- butiker. En så kallad shop-in-shop-lösning skulle ge möjlighet till försäljning av både receptfria och receptbelagda läkemedel. Konkurrensverkets godkännande är en förutsättning för en sådan satsning.
- När apoteksmarknaden nu öppnar sig innebär det stora möjligheter för våra kunder. Alla butiker kommer att kunna erbjuda receptfria läkemedel och ett samarbete med Apoteket skulle dessutom kunna ge de större ICA-butikerna möjlighet att erbjuda en bred apoteksservice. Att kunna handla livsmedel, hälsovårdsprodukter och läkemedel på ett och samma ställe är bekvämt och praktiskt och något vi vet att våra kunder efterfrågar, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef ICA AB.

ICA och Apoteket fortsätter nu planeringen för samarbetet och räknar med att senare i år kunna presentera fler detaljer om det tänkta konceptet.

- Min förhoppning är att de första nya apoteken ska kunna öppna redan under första kvartalet 2010, säger Kenneth Bengtsson.

För mer information ICAs presstjänst, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se