ICA och Childhood samlar in mer deg till ungarna

Nu inleder ICA årets insamlingskampanj till förmån för World Childhood Foundation, organisationen som arbetar för barns rättigheter, både här i Sverige och i andra delar av världen. I ICAs julsortiment finns utvalda varor som säljs till förmån för Childhood. Nytt för i år är kampanjen #merdegtillungarna som ger Childhood 25 kronor för varje taggad julbaksbild.

ICA är stolt huvudpartner till Childhood, stiftelsen som värnar om barns rätt till en trygg och kärleksfull barndom. Childhood arbetar för bättre levnadsvillkor för barn i risksituationer, barn som bor och arbetar på gatan, barn som av olika skäl inte kan bo med sina föräldrar och barn som växer upp i familjer med ekonomiska och psykosociala problem som missbruk och arbetslöshet.

Nu när julen står för dörren inleder ICA årets insamlings- kampanj för Childhood och barns rätt att vara barn. Traditionsenligt bullas det upp med utvalda julartiklar till förmån för Childhood, till exempel varor perfekta till julbaket som saffran, vetemjöl och ägg. I år lanserarar ICA också kampanjen #merdegtillungarna för att ge just julbaket en större mening, utöver det goda som gräddas på plåten. Ta en bild och hashtagga barnens julbakning med #merdegtillungarna på instagram. För var och en av de tusen första bilderna på pepparkakor, lussekatter och andra julbakverk som taggas, skänker ICA 25 kronor till Childhood.

– En extra god jul med Childhood-varor är tradition på ICA. I år vill vi göra mer. En bild av julbaket taggad #merdegtillungarna hjälper till att samla in ännu mer pengar till barn i utsatthet och lyfter Childhoods angelägna arbete, säger Teddy Falkenek, Chef samhällsengagemang och sponsring på ICA Sverige AB.

Fjolårets populära specialdesignade shoppingkasse från Sophie by Sophie finns till försäljning även i år. Kassen finns i utvalda butiker och för varje såld kasse skänker ICA 10 kronor till Childhood. I ICA-butikerna finns även andra utvalda varor förmån för Childhood, såsom grönkål, rödkål och vitkål, plommontomater och potatis. Vid köp av någon av dessa varor skänker ICA
minst 50 öre till Childhood. Målet är att totalt samla in 5 miljoner kronor.

För mer information

Bilder och varuprover: Nicolina Jonsson, Jung Relations, nicolina.jonsson@jungrelations.com, telefon: 073-946 23 80

Information: ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52 eller Petra Wilson, ICA Sverige, petra.wilson@ica.se

För kunder, ICAs kundservice, telefon: 020-83 33 33