ICA och LRF samarbetar för den svenska maten

För att göra fördelarna med svensk mat tydligare och möta kundernas efterfrågan inleder nu ICA och LRF ett samarbete. Målet är att med gemensamma krafter bredda utbudet av svenska varor i butik, öka försäljningen av svensk mat och bidra till den svenska landsbygdens utveckling och tillväxt.

– Både ICA och LRF värnar om ett livskraftigt svenskt jordbruk och vill kunna möta de svenska konsumenternas efterfrågan på svensk mat. Genom att samarbeta ser vi att vi kan driva utvecklingen på ett sätt som gynnar såväl bönder och handlare som konsumenter, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

– Vi märker ett växande intresse för svenskt jordbruk och svensk mat hos allmänheten. Tillsammans med ICA kan vi hjälpa konsumenterna att hitta den svenska maten. LRFs viktigaste mål är att fler konsumenter ska välja mer svensk mat och vi samarbetar med alla aktörer som delar vårt mål. Arbetet tillsammans med ICA skapar nya möjligheter, säger Helena Jonsson, ordförande för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Som ett led i samarbetet kommer ICA och LRF att skapa forum där handlare och bönder kan mötas och utbyta erfarenheter. Med i arbetet ligger även uppgiften att öka kunskapen och inspirationen hos kunderna liksom att öka utbudet av svenska varor. Flera av ICAs kommande produktlanseringar kommer därför att ha det svenska ursprunget i fokus.

– Vi har en hög andel svenska råvaror och vi vill att den siffran ska fortsätta öka. För att vi ska lyckas måste vi bli bättre på att berätta om fördelarna med svenskt, så att man som kund vet vad man betalar för. Idag säger 56 procent av våra kunder att de ofta eller alltid är beredda att betala mer för svensk mat, men när man väl står i butik är prislappen ofta avgörande, fortsätter Per Strömberg.

– Att välja mat från svenska bönder är bra för alla. Vi har friska djur, världsunikt låg antibiotikaanvändning, trygg och säker mat. Dessutom skapar jordbruket jobb på landsbygden, säger Helena Jonsson, ordförande för LRF.

Satsningar med svenskt ursprung i fokus
Först ut bland ICAs kommande lanseringar av svenska varor är serien ”God smak från” som kommer till butik vecka 15 och som består av bland annat småländsk ostkaka och gotländska isterband. Varorna kommer från leverantörer med ett gediget hantverkskunnande i botten.

Tidigare i år har ICA även berättat att man från och med nu ökar marknadsföringen av svenskt griskött med målet att öka försäljningen med 10 procent. ICA kommer även övergå till att ha enbart svensk råvara i sitt egen bacon. Ett annat initiativ, unikt i Europa, är att ICA under 2014 och 2015 kommer att införa tydligare ursprungsmärkning på egna varor inom exempelvis ost, mejeri och frysta bär.

För mer information kontakta:
ICAs presstjänst 070 253 66 60
LRFs presstjänst 08-787 57 77

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. För mer information om ICA, se www.ica.se