ICA och Re:meat utforskar potentialen för odlat kött i Sverige

ICA Sverige och scale-up bolaget Re:meat ska tillsammans utforska marknadspotentialen för svenskodlat kött. Skiftet mot mer hållbara proteiner är ett av de viktigaste verktygen för en mer hållbar matkonsumtion. Odlat kött, som tillverkas likt öl i bryggerimiljö, har upp till 92 procent lägre klimatavtryck än konventionellt kött. Köttet tillverkas från djurceller och erhålls som färdig köttfärs.

−Inom arbetet med ICA Växa utforskar vi lösningar inom matproduktionen som kan minska klimatavtrycket från maten. Vi ser att odlat kött kan vara ett viktigt komplement i proteinhyllan, som har potential att göra stor skillnad för klimat och miljö - kanske till och med hälsan. Kundernas mottaglighet kommer vara avgörande och vi ser fram emot att utforska detta vidare med Re:meat, säger Maria Gustavsson, vikarierande chef innovation och konceptutveckling på ICA Sverige.

I ett första steg handlar samarbetet om att utforska konsumentens inställning till odlat kött. Tillsammans ska ICA och Re:meat definiera vilka förutsättningar som måste stämma för att skapa en efterfrågan som gör skillnad ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är redan tydligt att smak, pris och näringsvärdet på köttet kommer att vara kritiska faktorer, men det finns fler perspektiv, exempelvis hur konsumenten ser på odlat kött. ICA och Re:meat kommer härnäst att genomföra en pilot för att utforska odlat kött i experimentmiljö i väntan på kommersiellt godkännande från EU. Processen bygger på en teknik där djurceller matas med näring och energi och bildar det vi kallar kött – fast i en sluten odlingsmiljö.

−Vår vision är att alla människor ska kunna njuta av gott, näringsriktigt och hållbart kött. För Re:meat är samarbeten över värdekedjan viktigt för att lyckas förändra både industrin och vad konsumenten väljer att laga och lägga på sin tallrik. ICA är en innovativ aktör med djup marknadsinsikt inom livsmedel och handel, som vill stötta utvecklingen och ligga i framkant av konsumenttrender för att skapa framtidens mat. En ovärderlig partner för Re:meats relevans, säger Jacob Schaldemose Peterson, VD på Re:meat.

Re:meat är Sveriges första bolag inom odlat kött och har som ambition att bygga storskalig lokal produktion. Ett klimat- och livsmedelsindustriinitiativ som har potential att radikalt minska CO2-avtrycken parallellt med att stärka Sveriges beredskap och lokala livsmedelsförsörjning. Re:meat jobbar för att Sverige ska kunna lägga sig i framkant för denna teknik genom att koppla samman aktörer i värdekedjan. Läs mer: http://www.remeatfoods.com

ICA Växa är ICA Sveriges innovationsdrivna arbete för ett hållbart matsystem, i samverkan med innovatörer, lokala leverantörer och samarbetspartners. Målet är att främja konsumtion och produktion av hållbar och hälsosam mat samt hållbara förpackningar. Läs mer: https://www.icagruppen.se/ica-vaxa

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se