• ICA/

ICA och Svenska Fotbollförbundet samlar in pengar till ett mer jämställt föreningsliv

ICA är sponsor av Svenska Fotbollförbundet och i samband med fotbolls-VM i Ryssland i sommar startar ICA en insamling till Svenska Fotbollförbundets initiativ Alla är olika – olika är bra, som arbetar för ett mer demokratiskt, integrerat och jämställt fotbollsföreningsliv. Insamlingen sker genom ett tillfälligt sortiment som säljs på ICA under fotbolls-VM.

ICA har tagit fram ett blågult sortimentet inför fotbolls-VM i Ryssland som innefattar totalt 55 varor, speciellt utvalda för att passa framför TV-matcherna. Under vecka 21-28 finns produkterna i butik där en del av varans pris går till Svenska Fotbollförbundets initiativ Alla är olika – olika är bra. Insamlingsmålet för perioden är två miljoner kronor.

ICA har ett stort engagemang både lokalt och nationellt i fotbollen. Idrottsföreningar spelar en viktig roll för att förbättra folkhälsan och skapa gemenskap i samhället. Därför är det viktigt att alla får vara med. Svenska Fotbollförbundets initiativ Alla är olika – olika är bra gör ett betydelsefullt arbete för mångfald som vi stöttar med stort engagemang, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Alla är olika – olika är bra handlar om allas rätt att delta i svensk fotboll. Alla ska känna sig välkomna oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning och funktionsvariation. Projektet har sedan 2016 delat ut bidrag till föreningar som arbetar förebyggande med demokrati, jämställdhet och integration. De 55 blågula varorna från ICA består av allt från pizza och tacos till smaksatta dadlar och selleristicks.

Genom sin blågula insamling bidrar ICA till ett öppnare och mer jämställt föreningsliv runt om i landet – vilket i förlängningen bidrar till ett tryggare samhälle. Vi är otroligt tacksamma för samarbetet och hoppas nu på framgång både på fotbollsplanen och i butikerna i sommar, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet.

ICAs blågula sortiment finns i ICA-butiker runt om i landet mellan vecka 21-28.

Mer information om Alla är olika – olika är bra.

ICAs presstjänst, telefon: 010-422 52 52

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se och ica.se.